DE GESCHIEDENIS VAN MARANTZ.
Er zijn weinig namen in de wereld van hifi-audioapparatuur die een even luisterrijke geschiedenis hebben als Marantz. In 2003 vierde het bedrijf haar 50e verjaardag. Om te bekijken hoe Marantz – bemind door de deskundige audioliefhebber en bekend om zijn kwaliteit – zijn unieke positie op de markt heeft weten te behouden, moeten we terug naar de wortels van Marantz.
Het begin.
Het verhaal begint in 1948, toen Columbia Broadcasting System (CBS) de eerste mono langspeelplaten (LP`s) op de markt bracht en het publiek voor het eerst geïnteresseerd raakte in muziekweergave van kwaliteit. Een van deze muziekliefhebbers was freelance graficus en amateur-musicus Saul Bernard Marantz, een inwoner van New York, geboren in 1911. Saul was ontevreden over de apparatuur die destijds verkrijgbaar was en bracht vele uren in zijn kelder door, waar hij versterkers bouwde om zijn geliefde LP-verzameling mee af te spelen.
In het begin hadden LP`s last van inconsistente opnamekenmerken. Hierover maakte Saul zich zorgen, dus in 1952 bouwde hij een, voor die tijd revolutionaire, voorversterker. Deze was voorzien van elke equalizercurve die nodig was om de onregelmatige opnamekenmerken op te heffen, en sloeg direct aan bij zijn vrienden. Hij noemde de versterker de ‘Audio Consolette’, en zijn vrouw overtuigde hem om er 100 van te maken en te verkopen. Binnen een jaar bedroeg het aantal na te leveren bestellingen echter meer dan 400 stuks!
Prestigieuze lijn.
Net zoals Saul B. Marantz verliefd was op LP`s, zo werden muziekliefhebbers over de hele wereld al gauw verliefd op zijn producten, die tegenwoordig, na een halve eeuw, nog steeds een sterke positie innemen. Hij richtte Marantz officieel op in 1953 en bracht een jaar later Model 1 mono voorversterker uit (een commerciële uitbreiding van de Audio Consolette). Deze versterker bevatte een zeer geavanceerde geluidsequalizer die gemakkelijk aan de RIAA-normen voor equalizers voldeed die hetzelfde jaar werden ingevoerd. Bovendien had deze versterker zeven ingangen, waarvan één voor TV-geluid, 40 jaar vóór de introductie van de thuisbioscoop!
Model 1, verkocht voor $168, destijds een fors bedrag, werd geprezen om de fantastische geluidskwaliteit, met een dynamiek die de liefhebbers en de critici verraste. Deze versterker, met functies als een tapemonitorschakelaar, een draaibare volumepotentiometer en een gescheiden voeding, lag ten grondslag aan de Marantz-traditie waarin kwaliteit en vernieuwing altijd voorop staan. Tegenwoordig betalen verzamelaars heel wat meer dan de oorspronkelijke vraagprijs voor een Model 1 in goede staat, en de prestaties van Model 1 worden nog steeds als een mijlpaal in de muziekvoorversterking beschouwd.
Al snel werd de serie uitgebreid. In 1956 werd Model 2 vermogensversterker geïntroduceerd. Dit meesterwerk liep jaren voor op de toenmalige concurrentie, en had twee aandrijfmogelijkheden. Met een eenvoudige keuzeschakelaar kon worden overgeschakeld naar pentode voor een uitgangsvermogen van 40 Watt, of naar triode voor 25 Watt. Van Model 2 vond één criticus zelfs dat het geluid ‘schitterend’ was, een woord dat in de jaren vijftig zelden werd gebruikt als er werd gesproken over hifi-kwaliteit!
The Sixtees.
Aan het begin van de jaren zestig introduceerde Marantz haar eerste stereo vermogensversterker, Model 8, met 30 Watt per kanaal. Dit model, gelijk in ontwerp aan de legendarische Modellen 2 en 5, had blootliggende buizen en een uitzonderlijke geluidskwaliteit. Model 9 uit 1963 is een mono vermogensversterker van 70 Watt die volgens veel kenners nooit is geëvenaard. 1963 was een zeer goed jaar voor Marantz, omdat toen nog een andere mijlpaal uit de hifi-geschiedenis het levenslicht zag: Model 10 FM-buistuner, met ingebouwde oscilloscoop om de kwaliteit, de sterkte en de balans van het ontvangen signaal te controleren.
1970 t/m 1992.
Tot in het midden van de jaren zeventig ging Marantz door met het produceren van uitstekende hifi-apparatuur voor het hoge marktsegment en het middensegment. Tegen het einde van de jaren zeventig had het bedrijf echter te kampen met een steeds zwaardere concurrentie en in 1980 verkocht Superscope de merkrechten van het merk Marantz, de verkooprechten en alle overzeese activa (behalve die in de VS en Canada) aan het Nederlandse consumentenelektronicaconcern Koninklijke Philips Elektronica. Onder het merk ‘Marantz’ van Superscope verschenen echter nog steeds voordelige producten op de markt in de VS en Canada, tot Philips in 1992 ten slotte ook de merk- en verkooprechten voor Noord-Amerika aankocht.