De Akai GXC 760D.
Ik ben altijd al een fan geweest van" Creedence Clearwater Revival", een rockband uit de jaren 70. Het nummer "I Heard It Through The Grapevine" van deze band heb ik dan ook uitgekozen, om een zo'n objectief mogelijke review over de Akai GXC 760D te schrijven. Als bron heb ik hiervoor een opname van spotify (premium) uitgekozen. De tape die ik heb gebruikt is een TDK SA C60.
Het nummer begint met een fantastische lick van Stu Cook (de bassist) en Doug Clifford de drummer van de band. Als John Fogerty vervolgens invalt klinkt er tegelijkertijd een analoog opgenomen handclap. Ik heb dit stukje muziek meerdere malen van zowel de originele bron (spotify premium) als van de opname van de Akai GXC 760D beluisterd. En wat blijkt tot mijn verbazing? De opname van het cassettedeck klinkt vele malen beter als de bron.
Sapperdeflap.... de analofge opname van het cassettedeck voegt echt iets toe aan de mp3 van Spotify. Alles klinkt veel vetter en ook de koe bel die door clifford wordt ingezet voor en tijdens "de solo" van Fogerty, heeft een ongekende dynamiek te opzichte van het originele bestand. Het vermoeden bestaat, dat dit o.a. komt door de aanwezigheid van een "natuurlijke ruis" in een analoge opname (hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik een ruis hoor, als ik naar het cassettedeck luister.
Als ik de L.P. "Cosmo's Factory" opzet blijkt maar eens weer hoe mooi een elpee kan klinken. Als ik even later de opname van de Akai terug luister voegt het deck weliswaar niets toe, maar doet ook niet ónder voor de langspeelplaat.
De bediening van de Akai bestaat geheel uit (verlichte) tiptoetsen, waarbij je traploos kunt schakelen tussen het afspelen, vooruit, achteruit spoelen, stop en pauze. Verder zit er natuurlijk een monitor toets op en diverse instellingen zoals:
Achter op zitten alleen een line in en uit tulpaansluitingen, geen DIN.
De Akai GXC 760D speelt mijn Revox A77 probleemloos van z'n sokkel. Dat zegt genoeg dacht ik zo. Klasse deck!
Het team van Mooi Hifi vindt dit cassette deck een aanrader.